Finns det Riktig Mat?

Vad är det vi äter, och varför?? Hur kan man göra det vi äter bättre?

Första falukorven på 25 år

Det är snart 25 år sedan jag stekte den sista urin-doftande och svart-klibbande falukorvs-skivan. Jag hade nog i flera år märkt att korven blev sämre och sämre, men det var inte förrän mina barn frågade om jag inte kände kisslukten från stekpannan som jag äntligen tog beslutet.
Ingen mer falukorv i det här huset!!

falu-1

Idag står jag här med en nyinköpt falukorv i handen och är både orolig och extremt nyfiken.
Kommer den att smaka som för 25 år sedan eller kommer den att vara GOD??
Det är inte ens en tillsatsfri falukorv utan den innehåller 4 E-nummer, 250, 300, 450 och 451. Här är en bra länk att kolla upp alla E-nummer med.

Varför köper jag inte mat helt utan tillsatser, undrar du?
Tja, jag är en vanlig, smått lat, inte alltför extrem människa, och det här är det bästa jag hittat i mitt närområde, än så länge.
Man måste ju börja någonstans och så länge man gör saker bättre så är man ju på väg i rätt riktning. Ingen vet var det slutar, kanske står jag och gör egen korv, eller så bestämmer jag mig för att det här är gott nog. Det enda jag är säker på är att jag måste testa och sakta pröva mig fram i en djungel av alternativ.

Dagens inköp kommer från Husa Gård i Brottby, en gård som har en lång historia inom KRAV-odling och ekologi, de var faktiskt Sveriges första KRAV-godkända ekologiska jordbruk. Husa Gård säljer kött och produkter av egna djur, slaktade i eget slakteri. Gårdsbutiken säljer både större kartonger av styckdetaljer och i mindre förpackningar.  Själv köpte jag bara 1 kg köttfärs, 4 olika grillkorvs sorter, falukorv och 3 fläskkotletter. Det får räcka som ett första test-köp, idag ska det stekas falukorv, det berättar jag mer om i morgon.

/T

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentera

Information

This entry was posted on 29 juni, 2013 by in Bra Mat, E-nummer & sånt and tagged , , , .

Ange din e-post för att följa bloggen och få nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 117 andra följare

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 117 andra följare

