Finns det Riktig Mat?

Vad är det vi äter, och varför?? Hur kan man göra det vi äter bättre?

Sallatsöverskott?

Jag sådde sallatsfrön i våras, de växte bra och jag fick massor med baby-leaf att äta av. När de hade växt förbi miniformatet fick de större krukor och jag plockade inte riktigt lika ofta av dem.

sallat-2

Nu är det en djungel och det spelar ingen roll hur många blad jag plockar till lunch och middag, det blir bara mer. Men snart kommer de börja gå i blom och då är det för sent, så ska det ätas upp får det bli NU.
Så, vad gör man om man inte är kanin?? Man kan inte äta hur många salladsblad som helt, det blir tråkigt.

sallat-3

Jo, man gör smoothies av bladen!
Passade även på att ta fram lite rester, en halv melon, en lite gammal avokado, några nötter, gojibär, kokos och en halv lime. Tryckte ned mängder med sallat och vatten i mixern, och fyllde på med det andra allt eftersom.
Provsmakade. Lite tråkigt.
Gick ut och hämtade färsk citronmeliss, citronverbena och mynta, tryckte ned bladen i mixern. Mycket bättre smak, slurpade snabbt i mig två mindre glas och ställde in resten i kylskåpet.
Funderade sedan en stund på vad jag skulle äta till lunch, men kom inte på något. En kvart senare är jag proppmätt, smoothien är lite ”lömsk” och mättnadskänslan tar tid på sig att dyka upp.
Undrar hur lång tid det tar innan man märker av någon ökning av energinivåer och pigghet? Vi får väl se, jag ska äta gröna drinkar i några dagar nu tills överskottet på sallat har kommit ned på en hanterbar nivå.

sallat-1

Men först blir det kaffe och sedan en liten ”tupplur” i solen på balkongen, än så länge är jag lördagstrött och slö.

Vill du göra egen smoothie är det bara att prova olika blandningar, tillsätt helst något fett, kanske kokosfett en bra olja eller avokado. Undvik gärna mjölkprodukter då de ofta kan försvåra näringsupptaget och juicer då de innehåller mycket socker.

/T
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentera

Information

This entry was posted on 6 juli, 2013 by in Bra Mat, Odla Själv, Recept and tagged , , .

Ange din e-post för att följa bloggen och få nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 116 andra följare

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 116 andra följare

