Finns det Riktig Mat?

Vad är det vi äter, och varför?? Hur kan man göra det vi äter bättre?

Vinbär, helt gratis!

Hittade en tjej som gav bort röda och svarta vinbär på Fruktförmedlingen, och det var nära dit.

Efter två timmar kom jag hem med drygt 2 kilo röda och 2 kilo svarta vinbär. Söta, smakrika bär som ska bli en av mina guldgruvor i vinter.

vinbär-2

En kopp kaffe och lite rensningsarbete ute i solskenet avbröts av ett åskväder och jag fick snabbt flytta upp på uteplatsen. Där under tak kunde jag fortsätta medan regnet smattrade och åskan dundrade.
När jag var liten rensade vi mycket bär hemma och jag gör än idag på samma sätt, En gammal kökshandduk på en ugnsplåt eller bricka, ställ något under ena ändan så den lutar, låt handduken hänga ned lite över kanten, ned i skålen som du har i knät. Rulla nu bären ned mot dig med fingrarna, plocka bort skräpet och hjälp de färdigrensade bären ned över kanten, ned i bunken du har i knät.

vinbär-1

Efter en försiktig avsköljning i kallt vatten hällde jag allt i en stor rostfri bunke och tog fram stavmixern.  Alla bären mixas med bara 1 dl rårörssocker för att hjälpa smakerna överleva frysningen.

vinbär-3

Jag vill frysa den knallröda smeten i småportioner, lagom att ta fram till en smoothie, men vad ska man då använda? Iskubslådornas fack är alldeles för små och hur jag än letade var allt för litet eller för stort. Till slut råkade jag hitta några av alla mina gamla bakformar, dessa var som runda halvklot och en dryg ½ dl var precis lagom.

vinbär-4

Ställde alla jag hade på en bricka, tillsammans med några decilitermått, fyllde dem med den vitaminspäckade röd-svarta smeten och sedan in i frysen med allt.
När allt var ordentligt fryst tog jag ut dem, knackade ut vinbärsskålarna och la alla i en stor påse. Nu kan jag ta fram dem en och en, låta dem tina en liten stund och sedan, plums ned i mixern som en smak och vitaminkick i en god smoothie.

vinbär-5

Det här är vad vissa brukar kalla för ”super-fruits”, eller bara ”Riktigt bra mat”!

/T

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentera

Information

This entry was posted on 17 augusti, 2013 by in Bra Mat.

Ange din e-post för att följa bloggen och få nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 117 andra följare

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 117 andra följare

