Ut och leta mat för dagen

Det är tomt i skåpen, riktigt tom, jag behöver något att äta! Vill INTE göra det enkelt för mig och åka till Coop, så då får det väl bli en tur till Sundviks Trädgård på Ljusterö istället. Ekologisk odling så klart och ca 100 frigående höns som går fritt på riktigt, utomhus.
Kött får jag åka lite längre bort för att handla och många verkar bara ha helgöppet så här års.

mat618-1

Efter en liten biltur, som bjöd på vackra vyer och en fantastisk tystnad när man öppnade fönstret, kom jag fram till en söt liten röd stuga. Kan det bli bättre? Växthus och kålodlingar skymtade mellan träden. Hillevi mötte mig och vi gick in i hennes butik. Det är lite för tidigt för de flesta grönsakerna än,  men en karta ägg, en burk honung och gul lök fick jag med mig därifrån.

På vägen hem stannade jag till hos min lokala ICA, jag behövde mjölk till kaffet. Och där i fiskdisken låg det flera paket med färsk rödspätta från Nordatlanten. Alla var rödmärkta med 25:- men såg jättefina ut, det blev till att köpa så klart.

mat618-2

Är nöjd med dagens insats, det blir middag idag med :=).
Rödspättafilerna sköljs och torkas av, sedan styckefryser jag dem, 1½ kilo blir många måltider. Dagens middag blir äggpanerade filéer med färkspotatis, nyskördad sallat från balkongodlingen, citron och kanske rårörda lingon. Rätt okej eller hur?

Katten har snurrat runt benen på mig medan jag gör i ordning fisken, han får en liten bit, luktar, jamar, men äter inte. Visste redan att det skulle bli så, min katt gillar INTE rå fisk. Men om jag skär av ett par små rumpbitar och värmer med smör i stekpannan, blir han mycket belåten.

Även om rödspättan var på extrapris för kort hållbarhetstid, så var den så färs att den krullade sig i stekpannan. Och mer begär inte jag just nu, det är färskt nog.

/T

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,