Plocka körsbär

Precis utanför min dörr växer det ett körsbärsträd. Det är ett sådant där ”gårdsträd” som är felbeskuret och förvuxet, men det har fullt med pyttesmå körsbär.

körsbär-2 körsbär-1

De är ljusa i köttet och riktigt goda, men det blir inte mycket när man plockar. Bestämde mig för att trots det ta hand om en del av bären och plockade ca 2 liter.

körsbär-3

Sköljde dem och sedan var det bara att ta fram min underbara urkärnare. Den är toppen, fungerar klockrent även på dessa pyttebär och är i princip outslitlig.

körsbär-4körsbär-5 körsbär-6

Att kärna ur körsbär har två problem, det ena är att det är ruskigt långtråkigt, men det kan man lösa genom att göra det framför Tvn eller en film. Det andra är besvärligare, man får rostfärgade händer trots att saften inte är röd!
Som vanligt glömde jag helt bort det där med handskar så nu har jag en vänsterhand som ser ut som den rostat.
Hahaha, det är rätt lustigt eftersom jag nu måste iväg och handla i centrum, och så här års funkar det inte med handskar.

Senare kommer mer om körsbärssylten och ett test med att koka saft på bara kärnor.

/T

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,