Körsbärs-sylt

Någon körsbärssylt blev det visst inte, utan mer en kompott, och smaken är fantastisk.

körsbär-7

Efter att ha kokat 1 kg rensade körsbär, 1 kanelstång och bara 2 dl rårörssocker, har jag två burkar som ska frysas in med en riktigt god körsbärskompott.
Ja du läste rätt, det blev bara 2 dl socker, och det ska inte vara något mer för då blir det sliskigt sött. Det där beror så klart på hur olika sorters körsbär beter sig, men ta inte ett recept för absolut sanning.
Det är viktigt att du vågar testa och provsmaka, och gör du som jag så blir det ingen hållbar sylt, men du får något annat gott och frysen ska väl också fyllas med läckerheter.

På alla kärnorna skulle man kunna koka saft sägs det. Så det måste ju testas.

körsbär-9

Kokade dem med 3 dl vatten i säkert 20 minuter, silade av, tillsatte socker och skummade väl.
Blev inte överförtjust, visst smakade det körsbär men inte så mycket att det skulle kunna spädas som saft. För att förstärka smaken krossade jag ca 10 kärnor, hällde ned krosset i saften och lät det småsjuda i säkert 15 minuter till. Silade sedan bort kärnorna.

körsbär-8

Nu har jag en liten skvätt med något som mest liknar sirap, luktar både körsbär och lite mandel, smakar betydligt mer men är sirapssött.
Klart man kan kalla det för ett misslyckande om man vill, men jag föredrar att kalla det för körsbärs-sirap som ska testas till vaniljglass. Det tror jag blir supersmaskigt.

/T

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,